Uge 33, 2019

Mandag:  1 skoledag i hhv. 1.A, 8.D og 1.G – og jeg starter op efter sommerferien

Take-out men lav Kylling med kartoffelfad og kålsalat (Ret 1)

Tirsdag: 

Plantedeller med brunede kartofler, sauce og rødkål

Onsdag: 

Varmrøget laks med bulgursalat og kærnemælksdressing

Torsdag: 

Italiensk tomatsuppe med koldhævede boller

Fredag:  

Kylling med lun bulgursalat

Lørdag: 

Fasters porre/mandeltærte, div. charcuteri, salat, tunsalat, godt brød og grønt med mager dip

Søndag:

Kyllingefrikadeller med gulerodssalat og nudler

Gnocchi med smørsauce og ristet blomkål

1 blomkål, 2 spsk olivenolie, alt og friskkværnet peber

Smørsauce: 1 lille løg, 1 håndfuld salvieblade, 50 g smør, 1 spsk hvidvinseddike, 1 tsk ahornsirup, salt og friskkværnet peber,

Tilbehør: 500 g gnocchi

Til servering 50 g mandler, 1 håndfuld salvie

  1. Tænd ovnen på 200 grader
  2. Rens blomkålen, og skær den i mundrette buketter
  3. Vend med olie, salt og friskkværnet peber
  4. Fordel blomkålsbuketterne i et fad og bag dem gyldne i ovnen i 25 minutter

Tilbehør: 

  1. Kog gnocchi efter anvisningen på pakken, og afdryp dem efterfølgende i en sigte
  2.  OBS Mens smørsaucen  laves, skal gnocchi steges på en pande  til de er gyldne og sprøde i overfladen

Smørsauce: 

  1. Pil og hak løget meget fint
  2. Hak salvie meget fint
  3. Smelt smør i en dyb pande sammen med de hakkede løg og salvien.
  4. Vend ofte rundt, og lad dem stege i ca. 10 minutter, til de hakkede løg er gyldne, og der samler sig et lag af brunet smør i bunden af panden
  5. Hæld pandens indhold over i en skål
  6. Rør eddike og sirup i det brunede smør
  7. Smag til med salt og friskkværnet peber

Samling af retten:

  1. Rist mandler på en tør pande
  2.  hak derefter mandlerne groft
  3. Vend ristet blomkål på panden med Gnocchi
  4. Dryp det brunede smør over gnocchi/blomkål
  5. Drys ristede mandler og friske salvieblade over retten
  6. servér
Print denne post Print denne post

Bagt hvidløgssuppe med kartoffel og blomkål

3 hele hvidløgshoveder, olie, 2 løg, 3 mellemstore kartofler, ½ mellemstort blomkål, 25 g smør, 1 L grøntsagsboullion, 2-3 friskemkviste timian eller ½ tsk tørret, salt, friskkværnet peber

  1. Adskil fedene fra dine hvidløg uden at pille dem, og vend dem sammen med en god sjat olie
  2. Steg hvidløgene i ovnen i et ildfast fad ved 170 grader i ca. 45 minutter, til de er møre
  3. Lad feddene køle lidt af, til du kan håndtere dem, og pres så de møre hvidløg ud af skallerne ( hvis der er brankede hvidløg i melle, så kasserer du dem)
  4. Pil løgene, og hak dem groft
  5. Skræl kartoflerne, og skær dem i tern,
  6. Skær Blomkålen i buketter
  7. Smelt smørret og sautér løg og kartofler, til løgene er klare
  8. Tilsæt grøntsagsboullion og timian
  9. Bring i kog, og lad det simre i 5 minutter
  10. Tilsæt blomkålen og de bagte hvidløg, og lad det simre videre til både blomkål og kartofler er møre
  11. Blend suppen, og smag til med salt og friskkværnet peber

Man kan toppe retten med smørstegt  blomkål :

  1. skær den anden ½ blomkål i små flade buketter, og steg dem gyldne i smør eller olie
  2. drysses på suppen med frisk eller tørret timian

Serveres evt. med godt rustikt brød

Print denne post Print denne post

Bagt græskar med chili, feta og granatæble

1 Hokkaidogræskar, 1½ dl olivenolie, 1-2 chilipebre, 2 fed hvidløg, ½ bundt persille, 2 håndfulde rucola, 1 håndfuld granatæblekerner, 75 g feta, 1 citron, salt og friskkværnet peber

  1. Halvér græskarret, og fjern kernerne med en ske.
  2. Skær hereftergræskarret  i både og vend dem med 1/3 af olivenolien, salt og friskkværnet peber.
  3. Læg bådene på en bageplade med bagepapir og steg dem i ovnen ved 200 grader i ca 45 minutter, til de er gyldne og gennemstegte
  4. Hak chilien groft, og blend den med resten af olienm pillet hvidløg og persille – alternativt kan man hakke alle delene fint
  5. Krydr med salt og friskkværnet peber
  6. Lad de bagte græskarstykker køle af til de er lune, og vend dem sammen med persilleblandingen
  7. Anret græskar sammen med rucola og granatæblekerner
  8. Top med smuldret feta og dryp med lidt citronsaft  ved servering
Print denne post Print denne post

Fyldte squash

4 Squash, olivenolie, 1 løg, 2 fed hvidløg, 200 g semidried eller soltørrede tomater i olie, 2 skiver daggammelt brød, 50 g pinjekerner, 50 g pecorino eller parmesan, 1 tsk oregano, salt, friskkværnet peber, evt frisk oregano til pynt

Tilbehør: en fyldig salat og godt brød

  1. Halvér squasene på langs, fjern det meste af indmaden med en ske, men lad ca 1 cm blive tilbage
  2. Pensl de udhulede squash med olivenolie, og krydr med salt og friskkværnet peber
  3. Bag squashene ved 220 gradwe i 15 minutter
  4. pres væden ud af squash”kødet”, og hak den
  5. Pil og hak løg og hvidløg
  6. hak de soltørrede timater groft
  7. blend brødet til krummer, eller smuldr det med fingrene
  8. varm en sjat olie i en pande og sautér løg og hvidløg ved jævn varme, til løgene er klare
  9. Tilsæt squash”kødet”, og sautér videre i et par minutter
  10. Tilsæt tomater, pinjekerner og brødkrummer, og vend det hele godt sammen
  11. Smag til med salt og friskkværnet peber
  12. Skru ovnen ned til 200 grader
  13. Kom fyldet i squashene, dryp olivenolie over, og top med revet pecorino/parmesan
  14. Steg videre i ovnen i ca. 15 minutter, til toppen er gylden og Squashene er møre.
  15. Pynt med friske oreganoblade

Server med en fyldig salat og godt brød

Print denne post Print denne post

Pitabrød med krydrede kikærter

1 rødløg, 1 agurk, 1 håndfuld mynte, 150 g feta, 50 g rucola

Ristede kikærter: 2 dåser kikærter, 2 spsk olivenolie, 1 tsk røget paprika, 1 tsk hvidløgspulver, 1 tsk stødt spidskommen, 1 tsk flagesalt

Yoghurtdressing: 2 dl græsk yoghurt, saft af en ½ citron, ½ tsk stødt spidskommen, salt og friskkværnet peber

Serveres med pitabrød

Ristede kikærter:

  1. tænd ovnen på 180 grader
  2. Afdryp kikærterne, og skyl dem i en sigte
  3. Tør dem grundigt i et rent viskesykke, og fordel dem på en bageplade med bagepapir
  4. Vend kikærterne med olie og krydderier, og rist dem i ovnene i ca 25 minutter, til de er gyldne og sprøde

Yoghurtdressing :

  1. Rør alle ingrdienserne til dressingen sammen, og smag til.

Desuden:

  1. Pil rødløg, og skær i papirtynde både
  2. Skyl og skær agurk i skiver,
  3. Hak mynte fint
  4. smuldr feta
  5. Anret alle ingredienser i skåle

Serveres med lune pitabrød, samt alle skåle med kikærter, grønt, dressing og feta – og hver især kan så selv vælge fyld til eget pitabrød.

Print denne post Print denne post

Spinatwraps med linser, hummus og feta

3 dl belugalinser, 6 dl grøntsagsboullion, ½ hvidkål eller spidskål, 1 spsk olivnolie, saft og skal af ½ usprøjtet citron, salr og frisskværnet peber, 150 g feta, 1 glas artiskokhjerter i olie, 1 håndfuld bredbladet persille

Hummus : 1 ds. kikærter, ½ dl tahin, 1 spsk olivenolie, saft af ½ ciron, 2 fed hvidløg, 2 tsk stødt spidskommen, salt, ca. ½ dl vand.

Wraps: 200 g frisk spinat, 3 æg, 2 dl finvalsede havregryn, 1 dl mælk, 1 tsk salt

  1. Skyl belugalinser, og kog dem i boullion i ca 20 minutter -pas på de ikke bliver udkogte
  2. Snit kålen helt fint og vend det sammen med olie, citronsaft, fintrevet citronskal, salt og friskkværnet peber i en skål.
  3. Smuldr feta i mindre stykker
  4.  Dræn artiskokhjerterne og del dem evt i mindre stykker
  5. Skyl og hak persille groft

Hummus:

  1. Skyl og afdryp kikærterne i en sigte
  2. Blend kikærter, tahin, olie, citronsaft, presset hvidløg, spidskommen og salt sammen i en blender eller foodprocessor.
  3. Tilsæt gradvis vand, til hummusn har en cremet konsistens.
  4. Smag til med citronsaft og salt.

Wraps:

  1. Skyl og tør spinaten, og blend den med æg, havregryn, mælk og salt til en helt glat og grøn dej.
  2. Smelt 1 tsk smør på panden, tilsæt ½ dl dej, vip hurtigt panden, så dejen fordeler sig på hele panden. ( Brug evt en ske til at fordele dejen med).
  3. Steg den tynde wrap/pandekage i ca. 2 minutter på hver side.
  4. Gentag processen , til al dejen er opbrugt.

Servering: Fyld spinatwraps med hummus, kål, belugalinser, feta, artiskokhjerter og  persille, og server

Print denne post Print denne post

 

Grøntsagscurry med sorte ris

2 løg, 2 fed hvidløg, 2-3 cm frisk ingefær, smør til stegning, 2 bagekartofler, 1 stort bundt frisk koriander  1 spsk stødt spidskommen, ½ spsk stødt koriander, 1 spsk sennepsfrø, 300 g grønne linser, 2 ds kokosmælk, 2½ dl boullion  (grøntsags- eller hønse boullion –  OBS ved sidstnævte er retten ikke vegetarisk længere :)), 1 broccoli, 500 g frisk spinat, saft af 1 limefrugt, salt og friskkværnet peber

Tilbehør 4 dl kogte sorte ris, kogt efter anvisningen på pakken og

Dressing: 1 dl. græsk yoghurt 10%, 1 håndfuld frisk koriander, 1 1 limefrugt

  1. Pil og hak løg.
  2. Pil hvidløg og skræl ingefær, og riv begge dele fint
  3. Hak koriander groft o gem lidt til pynt
  4. Svits løg, hvidløg, ingefær og koriander i smørret,
  5. skræl kartoflerne og skær dem i små tern og hæld dem i gryden.
  6. Tilsæt spidskommen, stødt koriander og sennepsfrø og lad det hele stege med i ca. 2 minutter.
  7. Skyl linser, og tilsæt dem sammen med kokosmælk og boullion
  8. Bring retten i kog, Rør ofte så linserne ikke brænder på.
  9. Lad retten koge i ca. 20 minutter, indtil linserne er møre, men ikke helt udkogte
  10. Kog risene efter anvisningen på pakken
  11. Skær broccoli i små tern, og vend dem i gryden,
  12. Skyl spinaten, og vend den i gryden, en smule ad gangen, efterhånden som spinaten falder sammen
  13. Lad retten simre i 5 minutter
  14. smag til med limesaft, salt og peber
  15. Anret sorte ris og curry i portionsskåle, top med yoghurt, korianderblade og lime skåret i både

[print

Madplaner og opskrifter og chit-chat