Somes.dk

Kategorier

Populære opskrifter

Translator

Danish flagChinese (Traditional) flagEnglish flagGerman flagFrench flag
Spanish flagJapanese flagSwedish flagTurkish flag 

Braiseret oksebov med kartoffelmos og gremolata (6 pers)

February 15th, 2009

Braiseret oksebov med kartoffelmos og gremolata

Oksebov: Ca. 1½ kg oksebov med ben, 2 spsk. olivenolie, 3/4 kg persillerødder, 500 g (banan) skalotteløg, 5 fed hvidløg, 2-3 friske timiankviste, 4-6 laurbærblade, ca. 3/4 L porter-øl, , ½ kg tomater,  1-2 dl fløde, evt. sukker, citronsaft / hvid balsamicoeddike (til at tilsmage saucen med), saucejævner og evt. kulør

Kartoffelmos: 1-1½ kg melede kartofler, ca. 2½ dl mælk, 50 g smør, ca. 3/4 tsk. salt, hvid peber.

Gremolata: 1 stor håndfuld bredbladet persille, 1 usprøjtet citron, 2-3 fed hvidløg.

Oksebov: Snit boven i kanten, for at undgå at den krøller sammen under tilbredningen. Gnid kødet godt med salt og peber. Læg kødet i et ovnfast fad/en bradepande med lidt olivenolie i bunden. Skræl og skær persillerødderne i grove stykker. Pil skalotteløgene, og halver dem. Pil og hak hvidløgsfeddene groft. Fordel persillerod, løg, hvidløg, timian og laubærblade rundt om kødet i fadet. Overhæld ingredienserne med øl -der skal stå øl godt halvt op af fadets sider. Stil fadet i ovnen ved 150 grader i ca. 3 timer. Efter den første time vendes kødet. Vend stegen igen efter to timers stegning. Dryp med stegesky, hvis kødet ser tørt ud på overfladen. Læg de skyllede, hele tomater i fadet efter 2 timer. Efter de 3 timers stegning tjekkes kødet med en gaffel: Smutter gaflen nemt af, er kødet mørt. Hænger gaflen fast, kan/bør kødet stege ½ time mere.

Kartoffelmos: Skræl kartoflerne, og skær dem i mindre stykker. Kog kartoflerne godt møre i vandet UDEN salt. Hæld vandet fra, og damp kartoflerne tørre i gryden et minuts tid. Mos kartoflerne med en håndmikser, en kartoffelmoser eller et kraftigt piskeris. Varm mælken, og pisk den i kartoflerne lidt ad gangen, til mosen har en passende konsistens. tilsæt smør, og smag til med salt og peber.

Gremolata: Skyl persillen, og hak den fint. Skyl citronen, og riv skallen fint. Hak hvidløgsfeddene meget fint. Bland det hele sammen.

Sauce: Si skyen fra det ølbrasierede kød op i en gryde. Lad skyen koge lidt ind i gryden. Tilsæt fløde, kulør og saucejævner. Smag til med sukker, salt, peber og evt. citronsaft el. hvid balsamicoeddike.

OBS ved udskæring: Kig godt på kødet - Fibrene ligger på tværs af stegens brede over- og underside. For at kune skære kødet i rigtig retning dvs. på tværs af muskelfibre), begyndes med at  dele stegen i 3-4 stykker idet musklerne følges. Stil kødet på højkant, og skær  så hvert stykke i pæne skiver.

Energifordeling på retten:

Energi% Protein: 26 %
Energi% kulhydrat: 38 %
Energi% fedt: 36%

Energi totalt for retten (kJ): 19952
Energi pr. portion (kJ): 2494

Print indlægget Print indlægget

1 Kommentar »

  1. admin says

    Man kan evt. erstatte lidt af persillerødderne med gulerødder, det gjorde vi faktisk og det smagte rigtig godt.

    February 22nd, 2009 | #

Skriv en kommentar

RSS feed for these comments. | TrackBack URI

Sky3c Sponsored by Web Hosting